Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. MPK zaprezentowało pierwszą Škodę 19T po modernizacji [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Szybciej niż zakładał to kontrakt z MPK Wrocław. Firma Saatz ukończyła pierwszy dwukierunkowy wagon Škoda 19T. Teraz odbyła się prezentacja, wkrótce wyjedzie na miasto z pasażerami.

MPK Wrocław jesienią 2024 roku podpisało z firmą Saazt umowę na kwotę 36,5 mln zł na modernizację 6 dwukierunkowych tramwajów. To wbrew pozorom bardzo ważne pojazdy we flocie spółki. Dzięki nim można obsługiwać pętlę Gaj oraz Kozanów, które są zabudowane w formie rozjazdu międzytorowego. Po długich latach użytkowania na miejskich torowiskach przyszedł czas na kompleksowy remont. 

Przysłowiowego rąbka tajemnicy uchylił kilkanaście dni temu prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. W piątek, 31 października na zajezdni tramwajowej "Borek" odbyła się oficjalna prezentacja tramwaju Škoda 19T. To pierwszy wagon ze wspomnianej partii pojazdów dwukierunkowych, jakie poddane zostały modernizacji jako pierwsze. Tramwaj zyskał charakterystyczne niebieskie barwy, które pasażerowie mogą kojarzyć z wagonów Škoda 16T.

Nowa-stara Škoda 19T - sprawdzony pojazd

Kiedy opadła przysłowiowa kurtyna na jednym z torów ukazał się wagon o charakterystycznym kolorze niebieski metalik. Oczywiście kolor lakieru to tylko jedna z szeregu zmian, jakie zaszły w tramwajach, którymi wrocławianki i wrocławianie jeżdżą już blisko dwie dekady.

- Przede wszystkim jest to zmodernizowany cały pojazd, wymieniony stary napęd na nowy, nowe systemy informacji pasażerskiej, monitoringu wizyjnego. I cała ta elektronika, która nadąża już swoimi najnowszymi rozwiązaniami - zaznacza prezes MPK Wrocław Witold Woźny i dodaje:

- Ale nie takimi, które były aktualne wtedy, kiedy Skoda do nas przyjechała, czyli blisko 15 lat temu. Mamy pojazd, który będzie spełniał wymagania i normy nowych pojazdów, a mimo to z jednej strony nowy, ale już przez nas dobrze poznany.

Duży zakres modernizacji wrocławskiego tramwaju

Wzmocnienie i uzupełnienie konstrukcji oraz pokrycie jej środkami antykorozyjnymi to podstawowe prace, które musiały zostać przeprowadzone. Škoda 19T ma także nowy system napędowy, czyli m.in wózki. Tramwaj ma również nowe wyciszone wnętrze, nowe fotele pasażerskie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, gniazdka USB do ładowania telefonów czy innych urządzeń oraz podświetlane progi w nocy.

- Może to jako bajer wygląda, ale proszę mi wierzyć i mówię to ze swojego doświadczenia jako prowadzący pojazd. Po zmroku, zwłaszcza na przystankach, które są bardzo słabo oświetlone wspaniała sprawa dla motorniczego - tłumaczył kierownik działu technicznego MPK Wrocław Łukasz Mękalski. - Z naszego doświadczenia wynika, że lepiej to podświetlenie zrobić od progu, a nie od góry, dlatego, że kierujący patrząc w lusterku jest trochę przez to oświetlenie górne oślepiany.

Słyszymy, że jako plus modernizacji można wskazać nowy napęd od firmy Medcom. Ten oparty został o tranzystory wykonane w technologii węglika krzemu. Taki sam napęd został zastosowany także w Moderusach Gamma i Pesach 146N. U wrocławskiego przewoźnika chwalą go za lepszą sprawność i mniejsze zużycie energii.

Dobra dokumentacja kluczem do sprawniej realizacji prac

W firmie Saatz nie kryją zadowolenia z zakończenia prac przy pierwszym wagonie. Co już podkreślaliśmy wcześniej - przed terminem wskazanym przez miejskiego przewoźnika. - Zgodnie z umową ten okres [na wykonanie] był przewidziany z zapasem. My też musimy myśleć o odpowiednim finansowaniu takich projektów, to wymaga dużych pieniędzy w zakupy wszystkich komponentów. Dla nas to jest duży kontrakt, szczególnie jak zostanie uruchomiona opcja na wszystkie 31 sztuk - powiedział Jarosław Lazurko, prezes Saatz.

Wykonawca modernizacji zwraca też uwagę na ważny szczegół. - Bardzo dobrze był opracowany zakres tej modernizacji, gdzie było wyszczególnione to co trzeba. To zrobili specjaliści z MPK Wrocław i zrobili to dobrze - zaznacza szef firmy Saatz.

Naturalnie pojawia się pytanie, kiedy zmodernizowaną Škodą 19T będą mogli pojechać pasażerowie? Tutaj MPK dokładnej daty jeszcze nie podaje. Wagon musi zakończyć jeszcze wszystkie niezbędne testy. Wiadomo, że nie będą miały przypisanej konkretnej linii.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Pierwsza Škoda 19T z systemem antykolizyjnym

Komunikacja

Wrocław. Pierwsza Škoda 19T z systemem antykolizyjnym

Daniel Siwak 22 października 2025

Wrocław. MPK z umową na projekt zajezdni na Nowych Żernikach

Komunikacja

Wrocław. MPK wybrało wykonawcę projektu zajezdni na Żernikach

Komunikacja

MPK Wrocław kupuje. Nawet 200 autobusów spalinowych

Komunikacja

Zobacz również:

Wrocław. Pierwsza Škoda 19T z systemem antykolizyjnym

Komunikacja

Wrocław. Pierwsza Škoda 19T z systemem antykolizyjnym

Daniel Siwak 22 października 2025

Wrocław. MPK z umową na projekt zajezdni na Nowych Żernikach

Komunikacja

Wrocław. MPK wybrało wykonawcę projektu zajezdni na Żernikach

Komunikacja

MPK Wrocław kupuje. Nawet 200 autobusów spalinowych

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij